Keď zažiješ endorfíny, už nechceš inak

Určite ste už počuli o tom, že pri pohybovej aktivite sa nám v mozgu vyplavujú endorfíny, hormóny šťastia, ktoré sú zdrojom dobrej nálady. Stačí si ísť zabehať a hneď sa cítite lepšie. Niektorí namietnu, že kvôli lepšiemu pocitu nie je potreba zašpiniť si zbytočne topánky. Stačí si pozrieť film, zájsť si na zmrzlinu, zavolať kamarátom a tiež mám hneď lepšiu náladu, no nie? I nové štúdie dokazujú, že endorfíny vyvolá takisto kúsok čokolády, sústo ostrého jedla alebo chvíľka meditácie. Prečo sa potom namáhať? Lebo práve tá námaha zdvíha hladinu endorfínov ešte vyššie – až tam, kde sme šťastím doslova omámení.

Vďaka endorfínom prekračujeme vlastné hranice

Náročná fyzická aktivita predstavuje pre telo výzvu – teraz musíš zabrať, tak čo s tým spravíš? Telo to vzdať nechce a dá mozgu jasný pokyn: trošku mi toho môjho športovca nakopni. Hypotalamus spolu s hypofýzou (dôležité časti mozgu) preto uvoľnia do krvného obehu endorfíny, ktorých úlohou je  predovšetkým tlmiť bolesť a znižovať stres. Podobne ako morfín a jemu príbuzné látky sa endorfíny v mozgu viažu na opioidné receptory a my sa preto cítime, ako by sme si skutočne vzali drogu. Obrovské množstvo endorfínov sa napríklad uvoľňuje pri pôrode a zásadným spôsobom tlmí bolesť. Práve vďaka endorfínom si môžeme dovoliť posunúť vlastné možnosti, prekročiť hranice našich pohybových schopností, vystúpiť z našej komfortnej zóny.

„Na vlne“ už po 10 minútach cvičenia

Aby i vás mohla zaplaviť vlna endorfínov, nemusí byť váš športový zážitok zďaleka taký extrémny. Hladina endorfínov sa totiž zvyšuje už po desiatich minútach cvičenia. Na vysokú úroveň sa väčšinou dostáva po hodine intenzívneho tréningu. Vtedy sa dostane až na desaťnásobok bežného kľudového stavu a zostáva na tejto úrovni až tridsať minút po fyzickej námahe. Práve preto sú endorfíny spojované s vytrvalostnými športami, ako je beh alebo cyklistika, kedy pohybová aktivita býva spravidla dlhšia. Len čo toto väčšie množstvo endorfínov „ochutnáte“, už nebudete chcieť nič iné.

Šport je najlepšia terapia

Účinok endorfínov je totiž skutočne ako na predpis od psychiatra: je dokázané, že endorfíny zvyšujú sebavedomie, odbúravajú úzkosť a dokonca tlmia depresiu. Podobne ako zmienené opiáty vyvolávajú eufóriu a pocity uvoľnenia. Právom sú nazývané „hormóny šťastia“, pretože pri pravidelnej športovej aktivite dlhodobo prispievajú k našej mentálnej pohode. Podľa vedca Dr. Kipa Matthewsa, ktorý sa zabýva psychológiou športu, môže šport skutočne slúžiť ako efektívna terapia, kde sprievodným liekom sú účinné chemikálie, ktoré sa prirodzene vyplavujú v našom mozgu – a nemajú teda žiadne negatívne vedľajšie účinky.

Cesta za šťastím, ktoré vydrží

Záleží teda na tom, na aký typ „závislosti“ máte chuť. Ak si chcete dopriavať intenzívne prežitky, dlhšia vychádzka na bicykli alebo hodinový beh vás za nimi určite dovedie. Tieto absolútne momenty šťastia však môžete doplniť aj trvalým zlepšením nálady pomocou pravidelnej športovej aktivity. Podľa Dr. Matthewsa leží magická hranica na 150 minútach pohybovej aktivity týždenne. „Ak venujete cvičeniu za týždeň toľko času, nebude to z hľadiska endorfínov žiadny prudký nástup eufórie – no bude to mierna, prirodzená a udržateľná cesta hore. Za radosťou, ktorá vydrží.“

Vytvorte si Endorphin Pas a získajte prístup k zľavám, odmenám a výnimočným službám.